מאמרים
שחיקה נפשית
לצוות הרפואי
השחיקה בקרב אנשי צוות רפואי
לחץ נפשי בעבודה הוא חלק טבעי מהעבודה במערכת רפואית. עם זאת, כאשר מדובר ברמה גבוהה של לחץ הוא עלול להוביל לשחיקה ולחרדה ולפגיעה בעובד, בבני משפחתו ואפילו במטופליו
מאת יהודה ניניו
"אני לא יכולה יותר", שיתפה אותי יפה (שם בדוי), עמיתה בבית החולים שעובדת כאחות במחלקה הקרדיולוגית, במצוקתה. "אני עובדת כאחות יותר מעשר שנים, ולמרות ההערכה המקצועית הרבה ותנאי העבודה הטובים שאני מקבלת פשוט אין לי כוח לקום בבוקר לעבודה. אני שחוקה, ואני לא יודעת מה לעשות. לאן אני אעזוב? זה כל מה שאני יודעת לעשות".
כמו יפה, אנשי מקצוע רבים בתחום הרפואה, שמטפלים על בסיס קבוע בחולים ושבאים במגע עם מצוקותיהם ועם מצוקת בני משפחותיהם, חשים שהם הולכים ונשחקים עם הזמן ונקלעים למצב של תשישות רגשית. רובם חשים צורך אמיתי בשינוי ובהתחדשות ולא יודעים כיצד לעשות זאת.
לחץ נפשי בעבודה הוא חלק טבעי מהעבודה במערכת רפואית, שאליו כל עובד מגיב בדרך אחרת. עם זאת, כאשר מדובר ברמה גבוהה של לחץ - או אם הוא נמשך לאורך זמן - הוא עלול לפגוע בתחושת הרווחה הנפשית בעבודה ולהוביל לשחיקה ולחרדה.
פרופ' כריסטינה מאסלאך מאוניברסיטת ברקלי, קליפורניה, מצאה כבר במחקר שנערך ב1976 שהשחיקה המקצועית מורכבת משלושה ממדים עצמאיים: תשישות רגשית, תחושת ניתוק או התרחקות מהעצמי האמיתי, ותחושת הישגיות אישית מופחתת. בנוסף לכך עשויות להופיע תלונות גופניות שונות ללא סיבה רפואית אורגנית, כמו עייפות גבוהה, ישנוניות, כאבי ראש, הפרעות בשינה, ובעיות במערכת העיכול.
לשכך את הלחץ הנפשי
הגישה הרווחת היא שכדי לשפר את מצבו של איש הצוות הרפואי יש לסלק את הסיבות החיצוניות הגורמות ללחץ, או ללמוד איך לשכך את הלחץ הנפשי - על ידי טכניקות להרגעה עצמית או פריקתו בחיים הפרטיים.
אפשרות אחרת לשיפור המצב היא להתמקד באופן שבו מגיב איש הצוות לאירועים השונים שעלולים לגרום לסטרס (למשל תקשורת תוקפנית מצד מנהל המחלקה). מתן כלים לשיפור המיומנויות המקצועיות נוכח דרישות המערכת מחד והחולים מאידך (למשל משחק תפקידים לאימון בתקשורת אסרטיבית או להגברת היכולת להביע אמפטיה במקום הזדהות) הוכח כדרך יעילה יותר למניעת שחיקה בהשוואה לפתרונות המתמקדים רק בניסיון להרגיע את הלחץ בצורה עצמית או בהמתנה "שמשהו ישתנה" במערכת.
במערכת הרפואית, מעצם טיבה, העובד לא יכול להוביל שינויים ארגוניים שימנעו הופעת אירועים סטרסוגניים (גורמי לחץ נפשי). במצב כזה, התמודדות ישירה עם הבעיה וניסיון לשנות את התנהלות המערכת עלולים להיות מזיקים לאיש הצוות אף יותר מהבעיה המקורית עצמה. עם זאת, מיקוד באופן שבו העובד תופס את הבעיה, והגדלת מרחב התמרון שלו מולה, מייצר דרגות חופש להתנהלות אישית יעילה ומעצימה יותר.
מודל לשיתוף ברגשות
שחיקה נפשית מובילה לא אחת לראייה צינית של העולם ולתחושה הולכת וגוברת של ספק בדבר האפשרות "ללמוד משהו חדש". שחיקה נפשית גם יוצרת מעגל קסם שלילי שמוביל להימנעות מאפשרויות חדשות, הימנעות שמגבירה עוד יותר את השחיקה. כך או כך, הסבל ממשיך להתקיים ולפגוע בכל המעורבים: באיש הצוות, במשפחתו ואף בחולים שבהם הוא מטפל.
כאשר מטפל בפסיכולוגיה רפואית תומך באנשי צוות רפואי, הוא משמש בין היתר מודל לשיתוף העמיתים העובדים עמם ברגשותיהם ובבעיותיהם. שיתוף ותקשורת תוך-צוותיים הם כלי משמעותי בטיפול בשחיקה. מסתבר שרופאים ואחיות לומדים טוב יותר מניסיונם של רופאים ואחיות אחרים עמם הם עובדים. עניין כל כך פשוט וכל כך אמיתי.
באמצעות הקשבה, תמיכה רגשית (ללא העברת ביקורת), בקשת עזרה (כולל עצות ועזרה ממשית) ומתן לגיטימציה להרגשת השחיקה נוצרת מיד הקלה ונפתחת דרך חדשה ללימוד מעמיק יותר של דרכי התמודדות מונעות שחיקה.
עובדי מערכת הבריאות, ובמיוחד החדשים שביניהם, זקוקים לתמיכה מסביבתם הקרובה ולהרגשה של צמיחה מקצועית מתמשכת. הדרכה פסיכולוגית מקצועית מסייעת לעובד להבין את תגובותיו הרגשיות לעבודתו, להתייחס לציפיותיו ולקונפליקטים שעמם הוא מתמודד, להקטין עמימות ודו-משמעיות בעבודה, ולהפריד בין העיקר לטפל.
סדנה למניעת שחיקה נפשית
הקליניקה לפסיכולוגיה רפואית מפעילה סדנאות למניעת שחיקה בקרב אנשי צוות רפואי וסיעודי. במסגרת הסדנה, מתבצע מעקב אחרי מצבים התורמים לשחיקה בסביבת העבודה ומועברת תוכנית פעולה צוותית ופרטנית ליצירת חוסן אישי וצוותי נוכח מצבי לחץ. הסדנה מאפשרת גם ליצור במה להעלאת בעיות שמטרידות את הצוות ומעודדת שיתוף פעולה ביניהם ובכך משפרת את האווירה המקצועית והבין-אישית ביחידה הרפואית.
הסדנה מתמקדת, בין היתר, בגורמי חוסן (למשל הפיכת סטרס לאתגר, שינוי התנהגות נמנעת להתמודדות ממוקדת רגש ופתרון בעיות) למניעת שחיקה ברמת הפרט, שכוללים פיתוח מודעות לבעיה, נטילת אחריות אישית לפעולה מונעת, בהירות אבחנה ביחס לפתרונות אפשריים ופיתוח אמצעי התמודדות.
ליצירת קשר עם מומחי הקליניקה ולקבלת ייעוץ ראשוניבחזרה למעלה